Militaire Luchtvaart

Via mijn vader, die werkzaam was bij de Koninklijke Luchtmacht, kwam ik al op jonge leeftijd in aanraking met de boeiende en spannende wereld van snelle en lawaaimakende straaljagers. En wat wil je dan later worden?? Inderdaad… piloot.
Op school vaak spreekbeurten gehouden over dit onderwerp en vele schaalmodellen gebouwd die inmiddels al weer zijn verdwenen richting vuilnis.
In 1985 na een strenge keuring uiteindelijk toegelaten tot de Koninklijke Luchtmacht F-16 opleiding. Dit startte op vliegveld Eelde bij het detachement SVO (Selectie Vlieger Opleiding) en aldaar kregen we les van F-16 en helicopter instructeurs op de Beech Bonanza (aerobatics uitvoering). Na zo’n 15 cursusvluchten moesten we examen vliegen met een enorme hoge verwachting.
Helaas heb ik niet het nivo van doorgang bereikt en werden van de 24 cursisten in de klas uiteindelijk slechts drie F-16 piloot. Ik kon doorgaan naar de Rijks Luchtvaart School want mijn cijfers waren daar hoog genoeg voor. Echter een baan als “buschauffeur” leek me niets. Ik heb ontslag genomen bij de Koninklijke Luchtmacht toen ik al spoedig een leuke baan kreeg aangeboden bij Ericsson in Emmen.

Daarna heb ik de militaire luchtvaart als hobby voortgezet, Reizen gemaakt met vrienden naar diverse vliegbases en veel gefotografeerd.
Ik begon met vliegtuigen fotograferen in 1977 (met geleende camera van een oom). In 1979 kreeg ik mijn eigen camera maar heb eerst helaas alleen maar goedkope lenzen kunnen permitteren. Veel werd gefotografeerd met Ilford PAN-F zwart wit en Kodachrome 25 (later 64) dias.

Ik heb besloten om alle fotos die ik heb gemaakt van vliegtuigen te delen via de fantastische website AirHistory.net. Mijn collectie (steeds verder aangevuld) zijn te vinden via deze link: https://www.airhistory.net/photographer/594/Harry-Prins

Een type vliegtuig heeft altijd tot mijn verbeelding gesproken en dat is de Lockheed F-104 Starfighter. In 1989 besloot ik samen met een vriend (helaas veel te vroeg overleden) Ton van der Zeeuw om de International F-104 Society op te richten. Daarbij werd een 3-maandelijks tijdschrift uitgegeven en dat liep door tot rond 2005. Toen zijn de activiteiten veranderd in een internet gebonden stichting. In al die jaren is deze club uitgegroeid tot DE club van F-104 liefhebbers waaronder heel veel ex piloten uit binnen en vooral veel uit buitenland. De website van de Society is te vinden op www.i-f-s.nl

CyberViewX v5.16.55
Model Code=48
F/W Version=1.07

5 gedachten over “Militaire Luchtvaart

  1. Th Stoelinga

    Reactie op de mop:
    Een evenwichts probleem???

    Ziet er goed uit Harry.
    Mijn neef heeft ook wat met Citroen!

    Groet
    Theo

    Reageren
  2. Ferdi Celosse

    Dag Harry,

    Echt iets voor jou om zo’n hobby web site er op na te houden.
    En leuk om te zien dat na zoveel jaar Citroen en F-104 Starfighter nog immer jouw interesse hebben.

    Overigens is de Dakota, ofwel de militaire versie van de DC-3, ook een historisch icoon.
    Want het toestel dateert uit de 2de Wereldoorlog, maar was dusdanig sterk en betrouwbaar ontworpen dat er over de hele wereld nog honderden een nuttige vliegdienst vervullen.

    Salut, Ferdi.

    Reageren

Laat een reactie achter op Ferdi Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *